Relatiile intime si dragostea

Exista o multime de aspecte ale relatiei de cuplu care inca raman o enigma si pe care nu le putem intelege. Totusi se cunosc anumite lucruri despre caracteristicile care afecteaza relatia oamenilor. De exemplu, aspectul fizic al unui partener tinde sa fie mai important pentru barbati decat pentru femei, in timp ce inteligenta partenerului tinde sa fie mai importanta pentru femei decat pentru barbati.
Diada cuplu-casatorie

Fiecare dintre noi tindem catre structura arhetipala (masculin-feminin) bazata pe complementaritate si, de aceea, cautarea partenerului cu ajutorul caruia sa ne dezvoltam pe plan sexual, afectiv, mental si spiritual devine un proces important al vietii noastre. Gasirea partenerului potrivit duce la formarea cuplului si la casatorie (in cele mai multe cazuri).

Cuplul este o structura bipolara in care partenerii se satisfac, se stimuleaza, se sustin, se dezvolta si se realizeaza ca individualitati biologice, afective si sociale, unul prin intermediul celuilalt.

Insa, din aceasta perspectiva, cuplurile pot fi stabile si coezive sau instabile si dominate de disensiuni. Permanentizarea relatiei se transforma de cele mai multe ori in casatorie.

Casatoria este un proces interpersonal al devenirii si maturizarii noastre ca personalitati, de constientizare, redirectionare si fructificare a tendintelor, pulsiunilor si afinitatilor inconstiente, de autocunoastere prin intercunoastere. (I. Mitrofan)

Trebuie specificat ca nu putem intelege cu adevarat casatoria decat din interiorul ei.


Relatiile intime

Oamenii care sunt atrasi unii de altii devin de obicei interdependenti ceea ce inseamna ca gandurile, emotiile si comportamentul unei personae afecteaza gandurile, emotiile si comportamentul altei persone.

Interdependenta are loc atunci cand gandurile si valorile unei personae devin parte a conceptului de sine a celeilalte persoane. Aceasta este una dintre caracteristicile importante ale unei relatii intime.

O alta componenta importanta a unei relatii intime de succes este angajamentul. Persoanele se simt atasate de o relatie atunci cand sunt satisfacute de recompensele pe care le primesc din acea relatie in care au investit resurse considerabile (atat tangibile, cat si intangibile).


Dragostea

Afectiunea, expresivitatea emotionala, suportul social, sexualitatea - aceste caracteristici ale unei relatii aduc in prim plan un alt aspect - dragostea. Totusi intimitatea si dragostea nu sunt sinonime. Cei mai multi teoreticieni sunt de acord ca exista mai multe tipuri de dragoste.

Un punct de vedere acceptat distinge dragostea-pasiune de dragostea-prietenie.

Dragostea-pasiune este intensa, mereu in crestere si este legata de atractia fizica puternica, de atasamentul emotional profund; sentimentele sexuale sunt de asemenea profunde.

Dragostea prietenie nu are un potential asa de mare de crestere, dar din punct de vedere psihologic este mai intima; este marcata de preocuparile reciproce asupra altora.

Sternberg ne ofera o analiza mai atenta a dragostei. Conform teoriei lui cele trei componente esentiale ale dragostei sunt: pasiunea, intimitatea si angajamentul. Din combinatiile variate ale acestor componente rezulta mai multe tipuri de dragoste.

Astfel dragostea romantica include un grad inalt de pasiune si intimidate. Dragostea prieteneasca contine in mai mare masura intimitatea si angajamentul si mai putin pasiunea. Dragostea consumatorie este cea mai completa si cea mai satisfacatoare deoarece prin ea se satisfac in cea mai mare masura dorintele partenerilor.


Casatoriile functionale

Studiile asupra mariajelor de succes arata ca atitudinile premaritale si sentimentele sunt buni predictori pentru sucesul marital. Printre cuplurile casatorite, femeile in general tind sa fie mai satisfacute de mariaj atunci cand partenerii vorbesc des despre propria relatie.

Daca partenerii percep mariajul ca echitabil acest lucru duce la satisfactie. Satisfactia maritala sufera o depreciere la aparitia primului copil atunci cand femeile se simt coplesite. In cazul in care sotii nu le impartasesc grijile si munca, rezultatele sunt uneori devastatoare.

Un alt factor important este felul in care cuplu face fata conflictului si maniei. Lipsa comunicarii, aparitia bruiajelor si blocajelor in comunicarea, remarcile dureroase aparute in cazul unui conflict pot duce la destramarea casatoriei. Chiar daca nu e singurul factor, comunicarea eficienta, directa si empatica poate fi cheia unui mariaj fericit.

 

Comentariile 101-150 din 417

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • gradinaru iulia pe 25 Ian 2006, 14:59
    Ce fac?

    prietenul meu e ceva mai mare decat mine.ma iubeste de aceea vrea sa ne casatorim.eu nici 18ani nu am.are grija de mine,ma respecta si multe altele.nu stiu ce sa fac.AJUTATI-MA SA POT DA UN RASPUNS!

    0
    0

  • elena madalina pe 25 Ian 2006, 14:46
    raspuns

    de ce nu ii raspunzi cu aceiasi moneda indiferenta si mai mult, nu este singurul barbat iar o femeie casatorita poate avea o viata froarte frumoasa si daca este extraconjugala, totdeauna un amant te respecta mai mult te sprijina si te ajuta iar tu poti trece mai usor peste problemele de acasa si atunci poti arata intradevar indiferenta de care am vorbit mai devreme

    0
    0

  • nina pe 25 Ian 2006, 00:20
    dragoste mintita?

    cum poti sa nu mai comunici cu omul care-l iubesti ?Sau totul a fost minciuna?!?asa mi se intampla mie,sotul meu ma trateaza cu indiferenta, uneori cu ura,alteori sluga AS DORI SA-MI RASPUNDETI MULTUMESC!!!

    0
    0

  • oana pe 24 Ian 2006, 12:32
    tradati in dragoste

    vrei sa discuti problemele personale ? poti discuta cu mine

    0
    0

  • Angheluta Mariana pe 24 Ian 2006, 09:15
    relatia dintre balanta si pesti

    sper sa ne intelegem inca de la prima vedere.

    0
    0

  • no name pe 24 Ian 2006, 03:45
    intrebare

    ce fadem atunci cand iubim dar nu putem fi cu persoana respectiva,iar dupa ani si ani ne regasim dar nimic nu mai e la fel si totusi sent exista!?

    0
    0

  • alina pe 24 Ian 2006, 03:27
    ce e iubirea?

    e de ajuns sa fii dezamgit o data ca sa nu mai poti iubi niciodata si daca vrei sa o mai faci totul duce la esec?si atunci te intrebi unde ai gresit?!

    0
    0

  • Laura pe 23 Ian 2006, 16:43
    sex

    nu trebuie sa te daruiesti inainte de a fi sigura ca il iubesti si te iubeste,pt ca o sa regreti mai tarziu

    0
    0

  • sanda pe 23 Ian 2006, 15:04
    iubire sau dragoste

    este o diferenta intre iubire,dragoste si sex,deoarece cand esti cu cineva pe care il iubesti le unifici,iar cand te desparti te intrebi unde ai gresit

    0
    0

  • karyna_mara pe 23 Ian 2006, 04:16
    parerile prea putin conteaza.....,.

    cred ca degeaba esti sigur ca o iubesti si ca te iubeste daca totul este frumos doar la inceput si fara sati dai seama P I E R Z I

    0
    0

  • karyna_mara pe 23 Ian 2006, 04:15
    parerile prea putin conteaza.....,.

    cred ca degeaba esti sigur ca o iubesti si ca te iubeste daca totul este frumos doar la inceput si fara sati dai seama P I E R Z I

    0
    0

  • satan 666 pe 22 Ian 2006, 19:42
    nu stii despre ce vorbesti

    in primnul rand e mai important sa analizezi cu cine crei sa te culci si sa te casatoresti deoarece oamenii se schimba pe parcursul anilor.Daca vrei sa te culci trebuie sa fii sigura ca el nu sta cu tine doar pentru ca sa se culce cu tine...daca asa dai papucii.La casa torie stiu cazuri de mariaz 30 ani dupa care divorti si tipi care au astepta 4 ani ca sa se culce cu una de clasa a 12-ea.DAca nu iti vede sufletul, atunci nu-ti vinde carnea!!!!!!!!!!

    0
    0

  • cezaria pe 22 Ian 2006, 15:03
    iubirea

    iubirea o cunosti de mic dar cand intalnesti iubirea adevarata at totul ti se pare mai frumos chiar si tu ca persoana esti mai frumoasa cand iubesti.iubirea e cel mai frumos sentiment care se poate naste intre doua pers

    0
    0

  • elisa pe 22 Ian 2006, 03:07
    fara titlu

    eu cred ca daca il intalnesti pe "mr right" si vrei sa-i dai tot ce ai tu mai bun si tu deja ai facut-o cu un tip la un majorat iar acum nici macar nu-i mai ti minte numele,atunci va fi momentul in care vei realiza ca poate,totusi trebuia sa te gandesti de doua ori si sa-ti verifici sentimentele ca sa iasa intr-adevar scantei si sa-ti doresti sa-o mai faci si a doua oara.

    0
    0

  • laar florina pe 21 Ian 2006, 00:00
    o iubire la distanta

    Parerea mea e sa nu credeti atunci cand cineva va va spune ca ochi care nu se vad se uita.e total fals daca e o iubire sincera nu se uita nici o data va garantez.

    0
    0

  • Laura-Ionela pe 20 Ian 2006, 12:51
    Dragoste

    dragostea,are mai multe intelesuri pt unii,adiga de moment sau de durata.cand ma refer la dragostea de moment nu este sa zicem o aventura ci mai de graba un loc de refugiu pt unii care se simt singuri, neintelesi de partenerul anterior.dupa ce si atins scopul nu maivalorezi nici pe jumatate din ce ai fost candva.

    0
    0

  • panda sorin pe 20 Ian 2006, 12:48
    e totul ok in viata mea

    e f bine sa te drbd

    0
    0

  • alexandra pe 19 Ian 2006, 22:42
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ma pt inceput conteaza sa stii cu cin eo faci k dup aia sa nu regreti.daca il iubesti p baiatu respectiv si ai incredere deplina in el atunci ar fii ok sa fa ci pasu cel mare dar daca nu mai bine astepti momentul potrivit

    0
    0

  • lore pe 19 Ian 2006, 17:48
    deznadejdea

    hai sa fim seriosi,in ziua de azi nu mai exista fidelitate,deci nu exista iubire adevarata.care dintre voi nu cedeaza in fata tentatiilor de a-si insela partenerul de viata???/0,001%.iubim doar cu juma de inima.ce ar trebui facut??

    0
    0

  • cika pe 19 Ian 2006, 17:48
    jumatate

    ...ar trebui gandit cu cealalta jumatate!nu cedezi in fata tentatiei decat daca iti e teama sa discuti cu partenerul despre posibilele probleme aparute in cuplu.comunicarea este totul.daca sunteti sinceri,o sa-ti ofere el ceea ce probabil cauti la altul,la o aventura,de exemplu.

    0
    0

  • chinezu.... pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragoste

    caut iubita pt relatie de lunga durata poate casatorie am 37 ani!!

    0
    0

  • dyenush pe 19 Ian 2006, 17:48
    neincredere

    hmzz..am stat si ma uitam la msgele voastre..nuj stiu eu prea multe is mikutza..dar 1 data cu trecerea timpului se va accepta orice din partea ambilor parteneri poate kiar si a avea aventuri chiar si cu acordul prietenei/nului...nuj ce se intamapla cu lumea inteleg nici dragoste absoluta adevarata dar macar putin sentiment sa fie..ptr k se duce d rapa lumea in care traim..si nu stiu ce lasati in urma ce ex am da urmasilor dak urmam un astfel d comportament pur si simplu prea formal deloc atrasi d interior si d existenta ..sa lasam aparenta..e doar parerea mea..

    0
    0

  • Alexandra pe 19 Ian 2006, 17:48
    ....

    nu se poate vorbi la fel despre toate relatiile ,nornal exista niste tipare ,trase cu linii mari dar fiecare om este diferit ,fiecare traieste dragostea altfel .... e prea mult de vorbit pe tema asta ..si in dragoste nu se vorbeste ....se simte mult asta cred io :)

    0
    0

  • Rocsana pe 19 Ian 2006, 17:48
    Barbatii...

    Barbatii sunt un rau necesar fara de care nu am putea traii......acelasi lucru se poate spune si despre femei.Fiecare sac are peticul lui...Orice suflet isi are sufletul pereche in lumea asta.Rabdarea e de aur...

    0
    0

  • george pe 19 Ian 2006, 17:48
    probleme

    buna seara as vrea si eu sa va intreb daca este normal ca o fata si un baiat sa nu faca dragoste daca vorbesc de 5 luni. dar a zis ca va urma..cum sa ii spun sa o conving sa facem dragoste.dar eu o iubesc si ma gandesc tot timpul la ea sh ea la mine dar a zis k ii este frica sa nu se afla( eu cred k de aici reiese k nu are incredere in mine). vreau si eu o parare? va rog. trimiteti-mi un mesaj pe adresa de e-mail george_is_2005@yahoo.com. va multumesc mult si astept e-mailul. noapte bune

    0
    0

  • Cosmina pe 19 Ian 2006, 17:48
    probleme

    eu cred ca ii este frica sa nu afle parinti ei despre relatia voastra. dar intr-un fel ai si tu dreptate 50%.

    0
    0

  • graunte daniel pe 19 Ian 2006, 17:48
    timpul decide

    UNEORI suntem nerabtatori sa avansam intr-o relatie si poate de aceea ne dorim din ce in ce mai mult de la partener .Cred ca cheia avansarii intr-o relatie e intelegerea reciproca ,dorinta de face cat mai mult pt cel de langa noi pt a primi la randul nostru cat mai mult.

    0
    0

  • graunte daniel pe 19 Ian 2006, 17:48
    probleme???????

    Nu cred ca 5 luni e perioada prea mare daca amandoi a-ti fi la fel de hotarati.Cu riscul de a ma repeta iti spun ca timpul le rezolva pe toate .Poate in viziunea ta nu e ceva normal sa astepti atata timp ,dar daca simti ca merita asteptarea o vei face pt ca simti intr-adevar ca EA merita!!!

    0
    0

  • mmbaciu pe 19 Ian 2006, 17:48
    adevarat

    interesant articolul

    0
    0

  • Christiana pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragostea-pasiune

    cred ca o relatie poate rezista daca exista pasiune,apoi intelegere si respect;toate acestea sunt foarte importante.Varsta nu conteaza!!!

    0
    0

  • Christiana pe 19 Ian 2006, 17:48
    o intrebare

    sunt cu un tip cu 9 ani mai mare ca mine,el are o relatie anterioara cu o tipa de 5 ani,dar nu se mai inteleg..ce parere aveti?e ok...ne iubim mult dar nu am certitudine!

    0
    0

  • crisalida pe 19 Ian 2006, 17:48
    corect

    de la dragoste porneste totul- increderea, respectul, sinceritate, toleranta si nu in ultimul rand pasiunea care trebuie sa fie fundamentul dragostei adevarate

    0
    0

  • scafy pe 19 Ian 2006, 17:48

    dak dragoste nu e nimic nu e

    0
    0

  • george pe 19 Ian 2006, 17:48
    salut

    draga crisalida sa stii k ai foarte mare dreptate in legatura cu dragoste. dragostea intareste relatia intre doua persoane. mai ales iubiti.

    0
    0

  • DEIUTZA pe 19 Ian 2006, 17:48
    Multa Dragoste

    dragostea este ceva profund;nu se povesteste ci se simte.Este foarte frumos sa iubesti,dar si sa fii iubit.Ai dreptate dragostea este un sentiment care uneste doi oameni,ii duce pe culmile extazului

    0
    0

  • chelza daniela pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragostea inseamna totul

    atunci cand exista dragoste ,nimic nu mai conteaza!iubirea pt mine e omul de alaturi!

    0
    0

  • flore florina crisatina pe 19 Ian 2006, 17:48
    horoscop sentimental pwsti

    nu vad nicaeri ca este pentru pesti si nu ma asteptam sa vad lucruri in general ci lucrui specifice zodiei pesti

    0
    0

  • laura pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragoste

    inseamna totul pt mine.e f frumos sa iubesti dar in acelasi timp sa fi iubit.cel pe care il iubesc este viata mea.

    0
    0

  • kitty pe 19 Ian 2006, 17:48
    iubirea

    atunci cand iubesti uiti de tot chiar si de sc.esti cu capul in nori.e cel mai frumos lucru.

    0
    0

  • chirita cristina pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragostea

    dragostea inseamna pasiune,respect reciproc,intelegere,fidelitate,vizualizarea planurilor de viitor in compania celuilalt,maleabilitate,sinceritate,interese comune,respectarea dorintelor partenerului in conformitate cu nevoile personale,iubire.

    0
    0

  • nikoleta_mn pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragostea

    Cel mai frunos lucru p lume este sa iubesti si sa fi iubit!!!cand iubesti,nu ai nevoie d nimic altceva,dekt d persoana iubita!!!

    0
    0

  • mada pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragostea

    de curand am invatat si eu o lectie, ca degeaba zici tu ca vrei sa te indragostesti daca in adancul sufletului tau lucrurile stau altfel. Te indragostesti doar atunci cand acea persoana te iubeste si stie sa te aprecieze. Si inca un secret pe care eu nu-l gasisem nicaieri inainte sa trec eu prin asta. Dragostea apare doar atunci cand nu il vezi perfect, frumos destept inteligent. Asta este dragostea, dar sunt multi profesori si prea putini elevi in domeniu. Asa ca mai puneti mana si iubiti oameni buni ca dak nu se duce pe apa sambetei tot pe planeta asta. Va saluta o zapacita indragostita

    0
    0

  • tymi pe 19 Ian 2006, 17:48
    iubirea

    Fa bine si iubeste-ti prietenul!

    0
    0

  • oana pe 19 Ian 2006, 17:48
    dragoste

    dragostea adevarata este atunci cand partenerul isi da silinta sa te faca sa te simti iubita si in mod special sa fii fericita langa el,sa-i pese de tot ce iti doresti si toate lucrurile sa le faceti impreuna cu drag.cand te simti iubita iti poti schimba viata in bine si poti vedea realitatea cu alti ochi.eu am o relatie de 8 ani si pot spune ca am lupat mult ca sa mentinem acea dragoste de inceput si sa ne fim alaturi la bine si la greu,e greu sa-ti accepti partenerul asa cum este cu defecte si calitati.sfatul meu este sa iubiti dar sa aveti grija pe cine.

    0
    0

  • simona pe 19 Ian 2006, 17:48
    darar naiba-n tine dragoste

    degeaba iubim dc nu gasim persoana potrivita,baieti sunt doar pe interes vor sa aibe cate 2 sau mai multe .ASA K MAI BN NU MAI IUBITI PANA NU gasesti pers potrivita

    0
    0

  • DOUA FETE pe 19 Ian 2006, 17:48
    Iubirea Un Lucru Imposibil

    Simona Ai Foarte Mare Dreptate Baietii Din Zilele Noastre Sunt Toti O Apa Si Un Pamant. Nu Toti))))))

    0
    0

  • mihaela pe 19 Ian 2006, 17:48
    cum pot sa atrag un scorpion nonconformist

    nu se exteriorizeaza

    0
    0

  • ana pe 19 Ian 2006, 17:48
    despre barbati

    sunt niste copii mici, care nu stiu decat sa stea, sa astepte,sa primeasca. de ce sa vorbim cum sunt cand de fapt ei nici nu mai sunt. barbatul in ziua de azi nu mai stie sa respecte o femeie, nu mai stie sa o aprecieze, sa o cucereasca, sa o faca fericita. ei nu mai stiu nici ce-i aia "intelegere". deci...

    0
    0

  • ana pe 19 Ian 2006, 17:48
    pentru voi, fetelor

    incercati sa nu va aprindeti prea tare. fiti voi mai indiferente si lasati-i pe ei sa alerge si sa se zbata in tot. veti avea satisfactie garantata.

    0
    0

  • ana pe 19 Ian 2006, 17:48
    nu va lasati fetelor

    dupa parerea mea baietii sunt niste nenorociti toti doar ca unii isi exteriorizeaza mai mult aceea parte a caracterului iar altii mai putin.Daca nu sunteti de acord astept contradictiile voastre.chiar daca par draguti si va alinta sa nu aveti incredere in ei pentru ca la inceput asa sunt toti,poate sunt unii care merita sa fie tratati mai frumos dar sunt foarte rari,asa ca fetelor sa aveti grija si tineti-va pe pozitii lasati-i pe ei sa vina la voi ascultati-ma stiu ce spun

    0
    0
Pagina « 1 2 3 4 5 6 7 8 »

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod