" />

Inima parfumurilor

de Cristina Turnagiu-Dragna
Jurnalist, consultant de imagine

Incepand de astazi, in fiecare saptamana, vei afla informatii mai putin stiute legate de parfumuri, accesorii si stil, precum si sfaturi care iti vor fi cu siguranta utile. Intra astazi in lumea parfumurilor alaturi de Cristina Turnagiu Dragna, jurnalist si consultant de imagine.

"Nimic nu este atat de trecator si de invizibil ca mirosul unui parfum si totusi ne atinge adanc in inima" - asa defineste un proverb arab efectul parfumurilor... Aromele parfumurilor sunt niste creatii absolut uluitoare care trezesc in noi trairi puternice - ne ajuta sa iubim, sa ne amintim, sa visam, chiar sa ne schimbam starea de spirit... Credeti ca sunt multe lucruri pe lume care pot face asemenea minuni?

Parfumul este o creatie veche de cand lumea. A fost iubit si apreciat iar in vremea faraonilor chiar venerat. In secolul trecut insa, in special in Anglia victoriana si puritana, a avut ceva probleme de "perceptie": prelatii considerau ca expresia fetei unei femei atunci cand inspira mirosul unui parfum se aseamana cu expresia ei cand face dragoste... Si asa, temandu-se de efectul "erotic" al parfumurilor, au interzis femeilor sa se parfumeze direct pe piele... Tot in secolul trecut insa, parfumeurul Septimus Piesse a fost primul care a comparat aromele cu notele muzicale, considerand ca un parfum se construieste asemenea unei piese muzicale complexe, plina de intelesuri tainice pe care le descoperi usor, usor.

Primele arome cu care facem cunostinta atunci cand mirosim un parfum sunt notele initiale sau de varf, deosebit de puternice dar si de volatile, risipindu-se imediat dupa ce parfumul a fost pulverizat pe piele. Aceasta este uvertura. Urmatoarele note pe care le descoperim atunci cand ne apropiem nasul de locul parfumat sunt notele mediane, considerate miezul oricarui parfum. Aceasta este inima parfumului si cuprinde ingredientele care pozitioneaza un parfum intr-o anumita categorie (florale, citrice, orientale, pudrate, ciprate, lemnoase, ozonice etc). Este simfonia in toata splendoarea ei. Ultimele arome, cele mai persistente si pe care le simtim uneori si dupa cateva zile sunt notele de baza, care dau profunzimea si valoarea parfumului. Acest principiu de ordonare a ingredientelor unui parfum a primit numele de piramida olfactiva.
Imaginati-va o piramida si incercati sa o impartiti in trei parti egale ca inaltime! Avem astfel o baza solida si puternica peste care adaugam miezul stabil si plin pe care il inchidem cu un varf ascutit si indraznet. In constructia parfumurilor cele trei parti sunt tinute legate cu fixatori, ingredienti care actioneaza ca agenti de coeziune, permitand degajarea succesiva a notelor: mai intai cele de varf, apoi cele de mijloc si la final cele de baza.

"Ingredientele" cu care se construiesc aceste piramide sunt nenumarate. Pana in zilele noastre au fost descoperite si utilizate peste 3000 de esente de parfum - pe care parfumeurii sunt educati sa le recunoasca si mai ales ca stie cum interactioneaza unele cu altele... Aceste picaturi miraculoase sunt impartite in trei mari clase: ingredientele naturale vegetale (de la radacini la scoarte, frunze, fructe sau flori), ingredientele naturale animale (de la grasimi la secretii animale) si ingredientele sintetice (constructii artificiale realizate in laborator).

Am sa incerc mai jos sa fac o scurta sinteza a celor mai des utilizate esente (ingrediente de parfum):

Esentele naturale vegetale

Esente naturale animale

Ingredientele sintetice

cristina@atmosphere.ro ">

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;