Dosar Eva. Karl Lagerfeld, un tip dat naibii, chiar și la 80 de ani

Designerul casei Chanel are reputația unui personaj care intimidează pe oricine. Din două vorbe, e în stare să demoleze totul în jurul lui.

Este pur și simplu genial, fabulos, grandios - o știe toată lumea, iar el cel mai bine. Rareori întâlnești un om atât de dens și plin de vitalitate deopotrivă care să domine cu atâta personalitate, la o asemenea vârstă, lumea din jurul lui. E un tip dur, e cam gură spartă, azvârle insulte în stânga și-n dreapta când are el chef, iar în tot ceea ce știe și în tot ceea ce crede nu vede nicio fisură.

Este Lady Gaga cea mai excentrică celebritate din lume? Greșit! Nu-i ajunge lui Karl nici la genunchi, oricâte rochii de carne ar pune pe ea. Presa internaţională a afirmat că renumitul designer german a angajat anul trecut un chelner, a cărui singură sarcină era aceea de a-l urma la petreceri, purtând în spatele său un pahar cu Pepsi Max pe o tavă din argint. Asta înseamnă să fii excentric, nu exhibiționist.


Scandalul cu Adele

Karl Lagerfeld și-a pus toată lumea în cap, spunând despre Adele că e "un pic cam grasă". Dar a adăugat că "are o față frumoasă și o voce divină". Creatorul german este renumit pentru opiniile tranşante pe care le are în diverse domenii şi pentru declaraţiile extrem de critice pe care le-a făcut de-a lungul timpului la adresa unor celebrităţi.

La începutul lunii februarie, celebrul designer a criticat noua coafură adoptată de Michelle Obama, declarând că aceasta nu i se potriveşte deloc primei doamne a Statelor Unite şi o face să semene cu o "prezentatoare de ştiri". În august 2012, a spus că Pippa Middleton, sora ducesei Catherine, ar trebui să-şi arate doar spatele şi să-şi acopere chipul atunci când iese în public.

Lagerfeld este celebru şi pentru alte comentarii controversate. "Nimeni nu vrea ca Grecia să dispară, dar grecii au nişte obiceiuri cu adevărat dezgustătoare. Italienii la fel", a spus el într-un interviu. "Persoanele care apar în reviste sunt 50% piţipoance şi 50% femei însărcinate", a spus cu altă ocazie. Tot el a decretat că bărbații din Rusia sunt groaznici: "Dacă eram femeie şi trăiam în Rusia, aş fi fost lesbiană, pentru că bărbaţii de acolo sunt foarte urâţi".


Ultima lui răbufnire s-a lăsat cu scandal. Asociaţia franceză Belle, ronde, sexy et je m'assume (Frumoasă, plinuţă, sexy şi mă accept aşa cum sunt) a depus, la sfârșitul lunii octombrie, plângere împotriva sa, după ce a declarat într-o emisiune că femeile supraponderale nu au ce căuta pe podium. Dacă ar fi fost doar atât! Dar Lagerfeld n-are limite când vrea să spună ceva. "Gaura din sistemul de asigurări sociale este din cauza bolilor de care suferă persoanele prea grase", a afirmat el în emisiunea "Le Grand 8", difuzată la începutul lunii octombrie pe postul D8. "Nimănui nu îi place să vadă femei plinuţe pe podiumuri", a continuat Karl. "Cele care spun că manechinele slabe arată hidos sunt grăsanele care zac în faţa televizorului cu punga de chipsuri în braţe. Moda înseamnă vis şi iluzie". A urmat un val de critici la adresa lui. Credeți că-i pasă?

La 80 de ani, Karl Lagerfeld este un titan al modei și o instituție, un conglomerat rafinat de artă, istorie, filosofie. Însă în spatele măștii trebuie să fie și un fărâmă de suflet.


S-ar însura cu pisica, dacă ar fi legal

Lagerfeld nu este un om ușor de abordat. Adoră singurătatea și privește oamenii cu distanță. Singurul suflet cu care s-a întovărășit este Choupette, o siameză albă, despre care spune că cea mai faimoasă pisică din lume. "Choupette m-a făcut să fiu o persoană mai drăguță", a declarat designerul german.
Animalul lui de companie are propriul birou, lângă masa lui de lucru, zboară cu un avion privat, are trei menajere și se descurcă cu tehnologia touch-screen: are iPad-ul ei, iar contul său de Twitter este urmărit de 27.000 de utilizatori.

Într-un interviu publicat în septembrie de Harper’s Bazaar, Lagerfeld a spus că pisica, în vârstă cam de 18 luni, potrivit calculelor revistei Vanity Fair, are șoferul ei, urăște să i se taie gheruțele, adoră să se joace cu pungile de cumpărături și mănâncă numai meniuri de lux. "Când nu sunt aici, nu-i place să fie singură.

Există întotdeauna un servitor pentru ea. Blana ei trebuie pieptănată de trei oori pe zi. E incredibilă! Și are o personalitate puternică. E ca o persoană", își descrie Karl prietena.

Cele trei menajere ale siamezei notează într-un jurnal special absolut tot ceea ce face Choupette în timpul zilei, iar Lagerfeld citeşte însemnările când se întoarce acasă. În nouă luni, jurnalul ţinut de cele trei menajere a ajuns deja la 600 de pagini.

Designerul principal al casei Chanel, a creat o linie de accesorii inedite, pentru care a avut-o ca sursă de inspiraţie pe pisica sa Choupette. Colecţia Choupette cuprinde, printre altele, o căciulă tricotată în formă de cap de pisică (scoasă la vânzare la preţul de 61,50 dolari), o geantă de cumpărături (care va putea fi achiziţionată la preţul de 465 de dolari), dar şi accesorii pentru telefon cu imaginea celebrei feline. Lagerfeld a mai creat o geantă inspirată de Choupette, accesoriul fiind inclus în colecţia de toamnă a casei Chanel în anul 2012. Din 12 noiembrie, accesoriile inspirate de Choupette pot fi cumpărate din lanţul de magazine pe care Lagerfeld îl deţine în Europa.

Choupette a reușit să-l îmblânzească pe Lagerfeld. Mai mult, l-a sedus. "Nu există căsătorie legală între oameni și animale", se lamentează el. "N-aș fi crezut vreodată că voi fi îndrăgostit de o pisică", a declarat excentricul designer în emisiunea "Fashion Week: Backstage Pass", difuzată de postul CNN.


Salvatorul casei Chanel

Karl Lagerfeld este prințul filosof al modei. A salvat Chanel de la dezastru și a transformat casa în cea mai inovativă din lume, el a revitalizat Chloé și Fendi și și-a lansat propriul brand. "Sunt un oportunist inteligent. În modă așa trebuie să fii", spunea el, într-un interviu publicat de Vanity Fair, în 1992. "Când Lagerfeld a preluat colecțiile Chanel, erau cu un picior în groapă și cu celălalt pe o coajă de banană", spune Marian McEvoy, fashion editor. Vechile colecții Chanel erau menite să fie purtate de soțiile oamenilor de afaceri și ale miniștrilor francezi.

Astăzi, vârsta medie a clientelei a scăzut de la mijlocul vârstei de 50 de ani la 32-35. Există boutique-uri Chanel peste tot în lume, din Nashville și Oklahoma City până în Guam. "Nu m-am gândit nicio secundă că aș putea duce treaba asta atât de departe", a spus designerul pentru Vanity Fair. "Karl Lagerfeld este designerul cu cea mai multă influență, singurul care putea duce Chanel pe un vârf atât de înalt", este de părere John Fairchild, publisherul Women’s Wear Daily.



"Și totuși, Karl, chiar crezi că femeile au de gând să dea 1.500 de dolari pentru o geacă Chanel?", a fost întrebat designerul. "Oh, da", a spus el sigur pe sine. "De ce?". "Ah, ăsta este misterul modei", a răspuns Lagerfeld. Karl știe ce spune. "Valoarea mea e munca. Nu vreau să am un imperiu, nu-mi place ca oamenii să depindă de mine", s-a confesat el.

Recunoaşte că minte atunci când asta ajută lucrurile să meargă mai uşor, urăşte dimineţile de luni şi citeşte poezie în patru limbi, pentru că nu crede în traduceri. Noaptea se trezeşte pentru a nota idei într-un caiet de desen, pe care-l ţine la îndemână, pe noptieră.



Cel mai mult iubește cărțile. Se trezește cu noaptea în cap și devorează biografii și lucrările de istorie, revistele de artă și ziarele în mai multe limbi. Drept rezultat, știe toate chestiile despre personalitățile decedate din toată lumea. Apoi urmează corespondența voluminoasă. "Karl este în centrul unei extraordinare pânze de păianjen.

Oamenii îi scriu și îi spun tot felul de lucruri. Lumea vine spre el", a declarat prietena lui apropiată, Prințesa Laure de Beauvau Craon. "Preferă să fie singur. Îi place compania sa, cred că se distrează de minune."

Legendarul designer are o echipă pe care se bazează mult. E foarte greu de lucrat cu el, dar, cum spunea una din muzele lui, franțuzoaica Antoinette Ancelle, "ori te adaptezi la el, ori apuci alt drum în viață".  Chiar dacă faci parte din cercul lui de "apropiați", trebuie să păstrezi distanța. "E ca focul. Cu cât te apropii de el, e mai plăcut, dar te apropii mai mult și mai mult și la un moment dat arzi", a spus Ancelle.
"Are o disciplină înaltă. Nu are nevoie de oameni în jurul său pentru a fi fericit - trăiește în visele lui, în fanteziile și în cărțile lui", spunea Gilles Dufour, care a colaborat timp de peste 20 de ani cu Lagerfeld.

De un singur lucru se teme în viața lui: trădarea. "Imediat cum descoperă oameni care fac lucruri în spatele lui trage cortina", a dezvăluit Patrick Hourcade, un prieten apropiat, pentru Vanity Fair.

Lagerfeld se exprimă în patru limbi: germana, limba mamei sale. Franceza, limba țării adoptive. Engleza, deprinsă din copilărie, pentru că era asemănătoare cu dialectul din nordul Germaniei și italiana, întrucât "pentru noi, cei din Nord, mediteraneenii reprezintă un pericol", explică el. A început să înveţe limbi străine de la şase ani.
Deține o mulțime de proprietăți, între care castele valoroase în Franța, Italia, Germania, iar domiciliul oficial și l-a stabilit în Monte Carlo, pentru a evita taxele franceze.
În Paris are două case, una pentru muncă, alta în care doarme.

Dintre toate proprietățile luxoase pe care le deține, există una, în Marea Britanie, care i-a rămas în suflet. Mama sa e înmormântată în capela de aici, la fel și Jacques de Bascher, cel mai bun prieten al său, un personaj pe care Vanity Fair îl descrie drept strălucitor și aristocratic, care a murit de SIDA în 1989, la 37 de ani. Moartea lui a lăsat un gol imens în inima lui Karl. De fiecare dată când vorbește despre Jacques, în ochii lui, cât e el de dur, se ivește o lacrimă.



Celebrul creator știe să fie și generos. Tot profitul lui din afara modei merge spre fundații germane. El a realizat, gratis, și design-ul pentru interioarele unui hotel de lux din Berlin, scrie Vanity Fair, primind aici un apartament pe viață, cu room service.
Ține mult la țara sa, deși nu-i prevede un viitor măreț: "Germania nu poate fi ceea ce era obișnuită să fie, pentru că nu are destui evrei. Mama mea mereu spunea că erau unele scântei pe doar cultura evreiască le poate da. Germania fără evrei este plictisitoare, o țară materialistă."


"Uram să fiu copil"

"M-am născut ca să fiu singur", spune Karl Lagerfeld. I-a spus-o şi o ghicitoare, pe când avea 18 ani, dar el ştia deja asta. Când era copil, prefera să deseneze decât să se joace cu ceilalţi. "Tu nu ai nevoie de nimeni", i-a prezis ghicitoarea. "Sunt lucruri pe care le poţi avea şi lucruri pe care nu le poţi avea. Nu vei avea niciodată o viaţă normală de familie, nimic din ce înseamnă asta - fericire, familie, prietenie, împlinire - nu va fi pentru tine. Stai singur, priveşte lumea, poţi avea tot ce-ţi doreşti dacă nu eşti pregătit să te conformezi. Stai departe de tot ce este viaţă normală", i-a spus femeia. "Ciudat, nu?", se amuză Lagerfeld. Cât de bine şi-a urmat destinul prorocit!

Karl Lagerfeld s-a născut, sub numele "Lagerfelt", în Hamburg, în 1933, pe când mama sa, nemţoaică, avea 42 de ani, iar tatăl său, suedez, avea peste 60 de ani.

"Am fost tratat ca un copil mare, într-un fel", îşi aminteşte el.
Părinţii erau bogaţi, cerebrali, culţi. Se spune că mama lui a fost prima femeie din Europa care a obţinut permisul de aviator, deşi el n-a văzut-o niciodată zburând. În fiecare dimineaţă, ea obişnuia să fumeze şi să cânte la vioară timp de trei ore, până într-o zi, când a încetat pentru totdeauna.
La orice dineu, părinţii vorbeau în franceză şi aveau o plăcere deosebită să se certe pe tema istoriei religiilor. Amândoi erau catolici, o minoritate religioasă în nordul Germaniei. "Când tata era foarte bătrân, a părăsit biserica. Credea că nu va muri niciodată, pentru că părinţii lui trăiseră aproape 100 de ani şi visul lui era să-i supravieţuiască mamei. Ura ideea că ea va trăi fericită, cheltuindu-i banii fără el. Nu suporta ideea asta", povesteşte creatorul.



"Eram răsfăţat, uram să fiu copil", spune Lagerfeld. Acum, la 80 de ani, îşi aminteşte toţi prietenii din copilărie. "Nu aveam nevoie de companie - aveam senzaţia că lumea e a mea."
Îi plăcea mult să deseneze. "M-am născut cu un creion în mână şi nu-mi amintesc să-mi fi dorit să fac altceva", povesteşte el. "Eram interesat de ceea ce purtau oamenii, îmi plăcea să mp uit la pozele vechi. Am avut senzaţia că m-am născut prea târziu - anii '20 şi '30 erau mai buni."

La început, îi plăcea să picteze portrete. "Mama spunea că e ridicol. <<Dacă vrei să înveţi să pictezi, vei învăţa să pictezi. Eşti total afon pentru muzică>>", îşi aminteşte Karl. Cu ea seamănă mult. De la ea a luat şi viteza cu care se exprimă. "Mi-a zis: <<Nu pot să ascult toate poveştile tale ridicole: termină-le înainte să plec spre uşă>>."
Tot datorită ei n-a fumat niciodată. "Când fumezi, îţi laşi des mâinile la vedere, iar ale tale nu sunt foarte frumoase", i-a spus ea. "Ei bine, vă daţi seama ce efect a avut asta asupra unui puşti de 14 ani. Nu m-am mai atins niciodată de o ţigară", explică designerul.

"Poate că era severă, dar lucrurile se făceau mai uşor, nu? Vroiam să-i fiu pe plac, pentru că ura tot ce era de mâna a doua", spune Lagerfeld.
Mult mai târziu, după ce fiul său a ajuns un designer faimos, iar ea trăia într-un castel din Marea Britanie, pe care el l-a moştenit de la ea, un producător TV a întrebat-o curios de ce e un podeţ din lemn peste iazul din faţa casei. Mama lui Lagerfeld, care atunci avea părul alb şi purta rochii lungi peste pantaloni lungi, cu bluze delicate şi un monoclu atârnat de gât, a deschis larg ferestrele de la parter şi a proclamat: "E acolo în caz că peştişorul de aur vrea să iasă şi să facă o plimbare prin grădină". Apoi a trântit ferestrele.
Ea n-a fost niciodată la o prezentare a fiului ei, iar în ultimii ani a renunţat la creaţiile lui pentru cele semnate de Sonia Rykiel. O femeie aprigă. La fel şi fiul ei.


Competiţia cu Yves Saint Laurent

Karl avea 14 ani când a anunţat că vrea să plece din Hamburg, portul de la Marea Nordului despre care spunea că era "uşa spre lume", şi să meargă la Paris pentru a deveni designer. "Fusesem obişnuit să fac ce vreau, dar trebuia să arăt că sunt serios, nu că vreau să pierd vremea", povesteşte Karl.

Ajuns în Paris, Karl e nemulţumit de cum arată literele "l" şi "t" la coada numelui său şi creează Lagerfeld. Doi ani mai târziu, câştigă un premiu din partea International Wool Secretariat, după ce creează un palton. Yves Saint Laurent, care avea 17 ani, ia premiul pentru cea mai frumoasă rochie, iar de atunci cei doi concurează umăr la umăr.

"Trebuie să înţelegeţi că, pentru francezi, Yves Saint Laurent e un zeu. Dar Karl Lagerfeld este german", spune jurnalista de modă Christa Worthington.

Tânărul Karl Lagerfeld descoperă repede că viaţa în industria haute couture nu este aşa cum şi-o imagina. "Mi-am dat seama că oamenii erau ieftini, de un nivel intelectual jos", povesteşte Karl, care era interesat de istorie, literatură şi de limbi străine. "Oamenii erau trataţi ca nişte rufe murdare. Dar vroiam să stau în Paris, aşa că mi-am zis: <<Gura, nu te gândi la nimic, pentru că eşti la Paris ca să înveţi>>."



Şi a învăţat, Slavă Domnului! A devenit un lider al pieţei, a creat pantofi, fabrici, blănuri, vase din porţelan, creioane, de toate. Întotdeauna a început cu un desen şi întotdeauna a lucrat pe cont propriu, pentru a nu-şi limita creativitatea şi pentru a-şi păstra libertatea. În 1963, el a fost unul dintre cei patru designeri angajaţi de Madamme Aghion şi puternicul ei partener de afaceri, Jacques Lenoir, pentru a desena în premieră o linie de pret a porter pentru Chloé.
Cei patru au muncit cu înverşunare până când au rămas trei, apoi doar doi, Lagerfeld şi Graziella Fontana. Au lucrat împreună timp de şapte ani, până când Karl, care a deprins tehnica de cusut a Graziellei, a triumfat în 1972 cu o dantelă specială. "Karl putea face ce făcea Graziella, dar Graziella nu putea face ce făcea el", a explicat Jacques Lenoir pentru Women’s Wear. Karl Lagerfeld devenea un titan al modei.


Prea mult Photoshop


Astăzi, el e atent la toate transformările prin care trece acest sector. Designerul casei Chanel crede că Photoshop-ul a răpit o parte din magia modei. "Suntem într-o perioadă cu prea multe retuşări. Unele modele arată de parcă ar fi venit la o înmormântare, n-au nicio expresie vie pe chip. Urăsc asta", a declarat el într-un interviu spumos, acordat actriţei Jessica Chastain. "Mulţi designeri nu mai desenează. Au studiouri sau lucrează pe computer. Eu fac totul singur pentru că îmi place munca fizică de a desena", spune designerul.



Ştie că are o aură charismatică şi misterioasă, dar susţine că în spatele uşilor închise este plictisitor. "Nu mi-ar plăcea să fiu prieten cu unul ca mine, e prea plictisitor", a mărturisit, adăugând că îi admiră pe oamenii care se autodistrug. Nu bea, nu fumează, nu ia droguri, doarme şapte ore noaptea şi preferă să stea în casă, departe de public. "Nu mai pot să merg pe stradă, sunt prea uşor de recunoscut... E un coşmar", se plânge el.



Într-un interviu publicat de Vanity Fair în 2005, întrebat care este cea mai mare realizare a sa, designerul a răspuns: "Poate suna ciudat: eu însumi, tot ceea ce am reuşit singur". Karl Lagerfeld, un om mare şi singur.


Foto: AFP/Mediafax, Hepta

10 Noiembrie 2013
 

Comentarii (1)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Aiuriel pe 19 Dec 2013, 17:59
    Un articol excelent

    Nici nu credeam ca o sa mai vad vreodata un articol scris atat de bine in presa romaneasca. M-am plictisit de porcariile scrise de toti nechematii ca de mere padurete. Felicitari autorului! Si tine-o tot asa.

    2
    1

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod