Expozitia "Calatorie la Curtea Shogunala"

Facebook Twitter Comenteaza
Expozitia

Muzeul National de Arta al Romaniei invita vineri, 25 iulie, ora 12:00 la vernisajul expozitiei "Calatorie la curtea shogunala". Curatorul expozitiei si autorul catalogului ce insoteste expozitia este Carmen Brad, specialist in arta extrem orientala.
            
Expozitia cuprinde o selectie de opere apartinand unui artist aproape uitat, Toyohara Chikanobu (1838-1912), un gravor important al epocii Meiji (1868-1912), a carui creatie a inceput abia acum sa fie revalorizata si atent studiata de catre cercetatori. Caracterul monografic si mai ales recuperator confera acestei expozitii un statut special. Majoritatea lucrarilor sunt expuse acum in premiera, cu exceptia catorva piese incluse in anul 2002 intr-o expozitie de arta decorativa japoneza.

Sunt prezentate gravurile care alcatuiesc o serie faimoasa intitulata "Chiyoda no on-omote" ("Scene din afara Palatului Chiyoda").
Publicata in anul 1897, seria ilustreaza diverse evenimente, ceremonii si activitati de la curtea shogunala din capitala Edo (Tokyo de astazi), dintr-o perioada anterioara epocii Meiji. Muzeul National de Arta al Romaniei pastreaza in colectiile sale 30 de tripticuri din cele 32 cat cuprinde in total seria, precum si dipticul pe care este imprimat cuprinsul. Fiecare triptic este alcatuit din trei foi separate de tip oban tate-e (coala standard mare, pe verticala). Lucrarile sunt realizate pe hartie de buna calitate, in tehnica nishiki-e (imagini de brocart), de imprimare policroma in tus si culori de apa.

Epoca Meiji (1868-1912) a reprezentat pentru Japonia momentul unor profunde schimbari in plan politic, social si cultural.
Reformele care incep acum modifica din temelii vechea societate. Guvernarea militara a shogunilor din familia Tokugawa, ce a dominat autoritar tara intre 1615 si 1868, este abolita, reinstalandu-se institutia imperiala, simbol al Japoniei arhaice. In planul artelor, aceasta tranzitie s-a reflectat prin preluarea culturii de tip european, urmata insa destul de repede de o revigorare a interesului pentru istoria si artele autohtone, pentru pastrarea identitatii culturale.

Seria de gravuri prezentata in expozitie, singulara in cadrul creatiei lui Chikanobu, este caracterizata printr-o maniera grafica apropiata stilistic de desenul european, ceea ce o face mai accesibila publicului occidental. Cu toate acestea, imaginea pastreaza nealterate precizia desenului si decorativismul propriu stilului nipon.
Cateva scene reprezentate in aceasta serie se desfasoara in zona omote a Palatului Chiyoda, dedicata strict primirilor oficiale, ceremoniilor si audientelor. Avand in vedere ca ultimul shogun Tokugawa Yoshinobu nu a locuit in palatul Chiyoda, lucrarile pot fi interpretate drept o nostalgica restituire a unui trecut glorios, definitiv apus.

Exceptand seria Chiyoda no on-omote, in expozitie sunt prezente si citeva lucrari care infatiseaza bijinga (imagini cu femei frumoase), una dintre categoriile tematice cele mai importante in gravura traditionala. Ele au fost incluse pentru a completa portretul artistic al lui Toyohara Chikanobu, gravor de mare talent, pe nedrept uitat, exponent de seama al generatiei care a scris ultimele pagini ale istoriei gravurii traditionale japoneze la sfarsitul secolului al XIX lea.

Expozitia este deschisa in Salile Kretzulescu ale muzeului pana pe 3 septembrie 2008, intre orele 11:00 si 19:00, de miercuri pana duminica, iar in prima miercuri din fiecare luna, intrarea este libera.

Ai nevoie de un sfat?

Intreaba pe

Afla ultimele noutati

Aboneaza-te la newsletter »
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod