A calca apa


Viitorul este limpede si propulsat de hidrogen. Tom Ford s-a intalnit cu ingerii celulelor de combustibil de la Intelligent Energy, care au creat o motocicleta cu o constiinta curata si o imagine misto.

Declaratiile referitoare la vehiculele cu "emisii neutre" sunt la fel de efemere si incalcite precum orice discurs care se respecta al vreunui partid politic, in care limbajul de lemn este omniprezent.

Daca priviti inapoi la potiunile ce vindecau orice boala si la vehiculele miraculoase ce functionau cu hidrogen (Alimentati-va masina cu apa! Serios!), veti gasi echivalentul, cu buget marit, al vechilor vanzatori ambulanti de uleiuri de sarpe, ce cautau un sponsor pentru noua lor inventie, toate aceste lucruri reflectandu-se in lumina emanata de problemele ecologice.

Dar nu putem nega ca, la un moment dat, va trebui sa renuntam la utilizarea combustibililor fosili si sa ne implicam in alte domenii, iar aici intra in scena motocicletele Intelligent Energy ENV. Nu este greu sa vezi de ce aceste chestii atrag.

Spre deosebire de incercarile precedente de implementare a pilelor de combustibil la motociclete, care, in general, implicau adaptarea unei pile de combustibil pe un mountain-bike, rezultatul fiind relativ urat, ENV arata ca o piesa scoasa de un designer, in stilul iPod.

Proiectat si produs de Seymour Powell, utilizand tehnologia celor de la Intelligent Energy, ENV-ul arata ca un hibrid intre Streethawk si un BMX. Si nu seamana cu un pampalau. Nu arata de parca ar vrea sa salveze lumea.

Este misto.

Dincolo de exteriorul fluid din plastic, se gaseste inima tehnologiei; o celula de combustibil compacta, de forma unei mici serviete, care poate fi detasata lejer, numita de Intelligent Energy drept "Nucleul". IE produce cinci tipuri diferite de Nuclee PEM (Proton Exchange Membrane), toate pentru aplicatii aparent diferite.

Daca reducem totul la esenta, "Nucleul "este alcatuit din cateva pile de combustibil, un sandvis cu multe straturi compuse din placi metalice (sau din grafit) si MEA-uri (Membrane Electrode Assembly - Ansamblu Membrana Electrod).

Apa, caldura si electricitatea sunt invocate ca produse secundare din adancurile unei reactii care se desfasoara fara combustie, iar MEA-urile actioneaza cu rolul de catalizator. Bineinteles ca trebuie sa produceti hidrogenul pur, care nu este tocmai usor de scos din perechea de atomi ai unei molecule de apa de la robinet.

Exista deja statii de alimentare cu hidrogen, dar scopul celor de la Intelligent Energy este de a oferi tuturor posibilitatea folosirii unui "reformator" de hidrogen la baza proprie de operatiuni, fie aceasta acasa ori la serviciu.

Teoria lor este ca un reformator de hidrogen, de marimea unei cutii de pantofi, poate transforma diferite surse de combustibil in hidrogenul necesar "Nucleului" si, implicit, motocicletei. Diesel murdar, bio-etanol, alcool produs din trestie de zahar - toate pot fi folosite in procesul de transformare.

Intr-adevar, in Brazilia se gaseste un lichior numit "cachasa" (care este pentru trestia de zahar ceea ce este votca pentru cereale), ce poate fi convertit perfect. O sursa de combustibil disponibila deja cu o infrastructura de rafinare.

Nu este un proces lipsit de emisii poluante - sa fie clar acest lucru - dar echilibrul intre ce intra in proces si ce iese, in termeni energetici si in comparatie cu utilizarea combustibililor fosili. CEO-ul Intelligent Energy, Harry Bradbury, pare a fi foarte incantat de acest proiect, dar nu este un evanghelist.

"S-au mai facut scootere cu hidrogen in trecut", spune acesta, "dar noi am proiectat aceasta motocicleta sa fie compacta si utilizabila, nu doar un vehicul extrem de specializat. Ideea de baza este aceea ca sursa de energie este compacta si detasabila ("Nucleul"), iar motocicleta este usor de utilizat si de inteles.

Nu am vrut sa ne aruncam cu capul inainte, dar cred ca avem un vehicul pentru clientii de scootere urbane si off-road-ere de placere, care poate impresiona placut". Privind fisa tehnica, motocicleta aceasta nu incearca sa bata recordurile de performanta, cu o viteza maxima de doar 80 km/h, atinsa in 12,1 secunde, in ciuda greutatii de doar 80 kg (inclusiv "Nucleul").

Raza de actiune este destul de buna, apropiindu-se de 100 km. "Intentionat am calculat aceasta autonomie", explica Bradbury. "Avem disponibile cinci versiuni ale "Nucleului", care poate fi adaptat sa producem un superbike, dar a trebuit sa fim atenti la raportul putere/greutate si la design si am decis ca motocicleta asta mica este mai relevanta in acest moment."

Este realist? Ei bine, Bradbury recunoaste ca, daca ar putea produce 10.000 de unitati, pretul va scadea undeva intre 4.000 si 5.500 de euro, cu orientarea spre pietele urbane de transport si "fun".

Toate acestea, insa, depind de cum se vor descurca reformatoarele de hidrogen si cat de rapid vor aparea statiile de realimentare cu hidrogen.

"Noi suntem de parere ca avem un loz castigator aici" - spune Bradbury - "si ne-am orientat interesul spre crearea unui vehicul complet si disponibil. Curand."

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod