One gipsy show, sau de ce se mărită țigăncile de mici

Mihaela Drăgan este protagonista celei mai recente piese de teatru-documentar pe tema vieții controversate a femeii rome în comunitățile tradiționale. De ce se mărită de mici fetele de țigani

Mihaela Drăgan este protagonista celei mai recente piese de teatru-documentar pe tema vieții controversate a femeii rome în comunitățile tradiționale. De ce se mărită de mici fetele de țigani și de ce nu sunt lăsate la școală? Dacă mergeți să vedeți piesa veți afla răspunsurile, care derivă de fapt unul din altul. Școala e văzută ca un loc al pierzaniei pentru tinerele rome, pentru că acolo se îndrăgostesc de băieți din afara comunității, fug cu ei și sunt compromise pentru viața de familie tradițională.

Piesa se numește „Del duma” - în traducere „Vorbește-le despre mine” - și are un scenariu simplu bazat pe poveștile reale a patru femei de etnie romă, unele mai vesele, altele mai triste, ca viața însăși, toate spuse de aceeași voce, a Mihaelei Drăgan, acompaniată pe alocuri de vocea și chitara lui Radu Captari.

Într-o oră jumate Mihaela intră pe rând în pielea personajelor ei, de la propria „îndrăgosteală” prostească de un olandez, după care s-a dus până la Amsterdam, până la povestea tinerei care a preferat să se pocăiască decât să se lase măritată de la primul ciclu.

Registrul oscilează de la glume cu aromă de marijuana olandeză până la bocete sfâșietoare pentru tânăra noră de bulibașă, moartă de dorul familiei pierdute. Un soi de „one gipsy show” căreia tânăra actriță îi face față cu brio.

Piesa e captivantă, actrița e frumoasă, muzica bună, costumele colorate. Alegerea e lăsată la îndemâna privitorului: ce e mai bine pentru comunitățile rome, să-și lase fetele la școală, să evolueze prin educație, sau să păstreze tradiția cu orice preț și să le refuze dreptul de a alege ce vor să facă cu viața lor? Mihaela, ea însăși pe jumătate țigancă - jumătatea mai bună după cum îi place să spună - nu e dorit să-și clarifice punctul de vedere.

Are două facultăți și încă își caută calea. „Pe mine cu ce m-a ajutat școala?!”, a întrebat ea retoric la finalul piesei jucate în premieră la Clubul Țăranului Român. O întrebare pe care și-o pot pune cu același năduf mii de tineri „din ziua de azi”, care se trezesc la capătul facultății cu o diplomă incompatibilă cu piața muncii.

Piesa se mai joacă joi, 13 iunie, de la 20.00, în București, tot la Muzeul Țăranului Român, iar pe 19 și 20 iunie, la Iași, la festivalul Fringe, de la 20.00, la Kiddo Cafe.

Detalii găsiți pe pagina Facebook a evenimentului.

dollores-benezic
dollores-benezic
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod