Margarina ȋntre mit şi realitate

Multe s-au spus despre margarină. Câte sunt ȋnsă adevărate? S-a spus că este făcută din petrol şi că are compoziţie similară cu plasticul, sau că are grăsimi parţial hidrogenate şi creşte riscul de boli afectate. Ȋnsă consumul de grăsimi bune, care se află şi ȋn componenţa margarinei, este recomandat de specialişti recunoscuţi la nivel internaţional. De asemenea, medici români recunosc rolul acestor grăsimi şi le recomandă ȋn alimentaţia zilnică.
Margarina este făcută din petrol. Fals.
Margarina de nouă generaţie este un amestec de uleiuri vegelate - de in, de rapiţă, de floarea soarelui- cu puţină grăsime de palmier şi cu apă. Pentru prepararea margarinei se folosesc uleiuri rafinate, de calitate superioară, precum cele pe care le găsim ȋn supermarketuri şi pe care le folosim ȋn mod curent ȋn alimentaţie. Aceste uleiuri, care sunt surse naturale de grăsimi nesaturate şi esenţiale, reprezintă ingredientele principale din margarină. Datorită lor margarina tartinabilă de nouă generaţie conţine Omega 3 şi Omega 6 - acele grăsimi care ajută ȋn lupta ȋmpotriva colesterolului.

Margarina conţine grăsimi parţial hidrogenate şi creşte colesterolul. Fals.
Ȋn urmă cu peste 100 ani, atunci când a fost creată, margarina era obţinută dintr-un singur tip de ulei vegetal care, pentru a căpăta o consistenţă solidă, era supus procesului de hidrogenare. De aproape 15 ani acest proces a fost schimbat, aşa că astăzi margarina nu se mai face prin hidrogenare, ci prin amestec la rece a uleiurilor vegetale cu apa şi cu puţină grăsime de palmier. Această grăsime de palmier, care la temperatura camerei are consistenţă semi-solidă, face posibilă amestecarea uleiurilor cu apa. Astfel, renunţându-se la procesul de hidrogenare, margarina nu mai conţine practic grăsimi trans care cresc nivelul colesterolului din sânge.
„Margarina soft, adică tartinabilă, de generaţie nouă este un produs cu un profil nutriţional bun, fiind una din sursele cele mai importante şi la ȋndemână de Omega 3 şi 6.
De altfel, organizaţii de sănătate prestigioase la nivel internaţional, precum Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi Organizaţia Mondială a Inimii (World Heart Federation), dar şi organizaţii naţionale precum Fundaţia Română a Inimii recomandă consumul de margarină, ca parte a unui meniu echilibrat.” Explică dr. Corina Zugravu, medic primar nutriţie şi igienă alimentară.

Produsele de patiserie şi cele de fast-food conţin grăsimi parţial hidrogenate şi cresc colesterolul. De aceea este mai bine să le evităm. Adevarat.
Ȋntr-adevăr, produsele de patiserie şi cele de fast-food conţin grăsimi parţial hidrogenate. Acestea provin din grăsimea vegetală industrială folosită ȋn procesul de fabricare a produselor respective. Această grăsime este confundată, ȋn mod eronat, cu margarina deşi este un produs care are alte ingrediente, este obţinută printr-un alt proces de fabricaţie şi este realizată de alţi producători decât margarina tartinabilă pe care o putem cumpăra din supermarket. De altfel, doar ȋn România cele două produse sunt cunoscute sub acelaşi nume. Ȋn Occident, margarina este „margarine” iar grăsimea vegetală industrială este „shortening” sau „vanaspati”. De altfel, specialiştii recomandă evitarea produselor care conţin grăsimi hidrogenate şi, ȋn schimb, introducerea ȋn meniu a alimentelor care au grăsimi nesaturate şi esenţiale, printre care se află uleiurile vegetale şi margarina tartinabilă de nouă generaţie.

Margarina consumată ȋn cantităţi mari ȋngraşă.
Adevarat.
Margarina este un produs gras şi, prin urmare, la fel ca şi alte produse grase are un aport semnificativ de calorii. Pe piaţă există ȋnsă o varietate mare de produse tartinabile, unele conţin mai multe grăsimi, alte ȋn schimb sunt mai slabe. Acelea care au mai multe grăsimi aduc şi un aport mai mare de Omega 3 şi Omega 6, iar cele care sunt mai slabe, au mai puţine calorii, dar şi mai puţine grăsimi esenţiale.
Ȋn funcţie de stilul de viaţă şi de beneficiile pe care fiecare şi le doreşte, putem alege un produs sau altul. Astfel, cei care preferă sandwich-urile, dar se tem de calorii, pot alege sandwich-urile cu pâine integrală ȋn loc de pâine albă, cu margarină light ȋn locul celei obişnuite şi cu legume ȋn locul produselor grase din carne.

Aşadar, margarina este un produs preparat din uleiuri vegetale care conţin ȋn mod natural Omega 3 şi 6. Margarina de generaţie nouă se obţine prin amestec la rece, ceea ce ȋnseamnă că practic nu conţine grăsimi trans, ci are un profil nutriţional bun. Este important să facem ȋnsă diferenţa ȋntre margarina tartinabilă, aceea care se ȋntinde uşor pe pâine şi este recomandată pentru consum zilnic şi aşa zisa  „margarină industrială”, care este o grăsime vegetală hidrogenată, folosită ȋn industrie şi pe care este mai bine să o evităm.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod

5 legume pe care le poți crește în interior, indiferent de vreme

Cum reacționează corpul tău la un atac de anxietate

De ce e bine să-ți faci patul în fiecare zi

6 probleme fizice pe care ți le cauzează stresul

Intoxicație alimentară sau gripă - Care sunt diferențele?

6 semne care arată că suferi de astm sever

5 moduri în care să-ți stimulezi metabolismul imediat după ce te trezești

De ce răcești mai des decât alții

De ce ar trebui să poarte boxeri bărbații

4 pași ca să reduci petele și ridurile provocate de soare

„Explozie“ de cancer în toată lumea: Extinderea bolii este alarmantă

Cancerul capului și gâtului, o afecțiune mai puțin cunoscută, omoară jumătate dintre pacienții diagnosticați în stadii avansate

Magicianul din spital: Doctorul care dansează, prietenul copiilor bolnavi

Dureri ciudate în timpul sarcinii care sunt total normale

Asta înseamnă curaj: O familie cu patru copii și-a vândut casa și străbat țara cu o rulotă

Chinul din spatele cortinei: Lady Gaga are dureri cronice în fiecare zi

Greșeli pe care le faci la cumpărături și care îți distrug dieta

5 alimente care pot creşte riscul de cancer

Laptele de cocos - Ce beneficii are pentru sănătate?

Cum să rămâi energică dacă ești o mamă care lucrează

Mâncarea franțuzească: 7 sfaturi ca să gătești sănătos

Efectele unei sarcini cu tripleți asupra corpului. Imaginile incredibile postate de o mamă din Danemarca

Studiu. Lipsa somnului îți afectează sănătatea mai mult decât crezi

Adio insomnie! Metoda secretă folosită de militarii americani care te ajută să adormi în două minute

Cum să folosești ce ți-a rămas dintr-un pui - Economie în bucătărie

Modalități de ars calorii pentru leneși

7 sfaturi pentru a găti mai sănătos mâncarea thailandeză

Quinoa - Ce beneficii are pentru sănătate

Ce trebuie să mănânci pentru articulații sănătoase

Cum să faci un smoothie sănătos și delicios de fiecare dată