Citesti informatiile nutritionale de pe eticheta?


Se intampla des sa cumperi un produs fara sa citesti informatiile nutritionale? De ce? Chiar nu te intereseaza sa stii ce contine alimentul cumparat? Descopera cat de simplu este acum!

Se intampla des sa cumperi un produs fara sa citesti informatiile nutritionale? De ce? Chiar nu te intereseaza sa stii ce contine alimentul cumparat? Descopera cat de simplu este acum!

 

In urma cu un an si jumatate a fost introdusa si la noi eticheta CZE (Cantitatea Zilnica Estimata) care explica foarte clar ce procent din cantitatea zilnica estimata de kilocalorii si macronutrienti iti aduce o portie din alimentul/bautura alese. De asemenea, poti afla si informatii cu privire la marimea portiei.

Ce este cantitatea zilnica estimata (CZE)?


Aceasta cantitate zilnica estimata se refera la cantitatea aproximativa de kilocalorii si macronutrienti pentru un adult cu greutate medie calculate pe baza unei alimentatii de 2000 kcal. Bineinteles ca trebuie sa luam in considerare si faptul ca fiecare avem necesitati nutritionale diferite, acestea putand varia in functie de varsta, gen, efort fizic, etc.

"Consumatorii trebuie sa inteleaga ca sanatatea lor si nivelul de energie pe care il au sunt strict legate de ceea ce mananca. In zilele noastre, cand avem din ce in ce mai putin timp sa ne preocupam de sanatatea noastra, este important ca macar ceea ce mancam sa ne ofere toti nutrientii de care avem nevoie pentru a fi in forma. Etichetarea de tip CZE ajuta consumatorii sa manance echilibrat din fiecare aliment conform nevoilor individuale. De sarbatori, trebuie sa fim cumpatati si sa mancam responsabil fara a face excese care ne pot afecta starea organismului pe termen lung", declara lect. univ. dr. Corina Zugravu, nutritionist si membru al Fundatiei Pentru Alimentatie Sanatoasa.

Potrivit recomandarilor OMS, cantitatea zilnica estimata pentru un adult este de 2000 energie, 90 g zaharuri, 70 g lipide, 20 g lipide saturate, 2,4 g sare. Iar in cazul unui copil de 5 - 10 ani, CZE este de 1800 energie, 85 g zaharuri, 70 g lipide, 20 g lipide saturate si 1,6 g sare.




Ce trebuie sa gasesti pe ambalaj?


In cazul produselor care contin eticheta CZE vei gasi pe fata ambalajului cata energie ai daca vei consuma o portie din acel produs, precum si procentul pe care il reprezinta Cantitatea Zilnica Estimata care are la baza recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Dar, este foarte important sa citesti si informatiile de pe verso unde vei afla si cate kilocalorii, proteine, glucide/carbohidrati, zaharuri, lipide/grasimi saturate, fibre, sodiu sau sare contine o portie din produsul ales, precum si procentul pe care fiecare dintre acstea il reprezinta din CZE pentru un adult. Astfel vei stii cu siguranta ca ai o alimentatie echilibrata.

Federatia Industriei Alimentare si Bauturilor Racoritoare din Europa (CIAA) a stabilit recomandari pentru o schema de etichetare comuna care a fost introdusa treptat in toate tarile din Uniunea Europeana. Specialistii Romalimenta ne invata ce reprezinta fiecare element in parte:

  • Energia: reprezinta kilocaloriile continute de un aliment care te ajuta sa inlocuiesti energia consumata in timpul zilei – energie necesara nu doar pentru exercitii fizice, ci pentru orice fel de activitate (inclusiv cand respiram sau in timp ce dormim).
    Energia consumata trebuie echilibrata cu cea acumulata prin aportul alimentar. Evident, cu cat ritmul este mai activ, cu atat creste necesarul de kilocalorii si viceversa.

 

  • Proteinele: sunt sursa de substante plastice, de constructie, pentru organism. Proteinele pot fi utilizate de organism si pentru producerea de energie, 1 gram de proteine furnizand 4 kcal (la fel ca si glucidele). Aportul energetic obtinut din proteine se recomanda sa nu depaseasca 15% din energia zilnica, asigurat atat prin consumul de proteine de origine animala, cat si prin cele de origine vegetala.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Comentarii (5)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • ADY pe 24 Oct 2012, 23:10
    ATENTIE!!

    incurcati ingredientele produsului cu informatiile nutritionale

    0
    0

  • ADY pe 24 Oct 2012, 23:07
    eroare

    Informatiile nutritionale sunt una, ce contine alimentul e alta mancare de peste! "Se intampla des sa cumperi un produs fara sa citesti informatiile nutritionale? De ce? Chiar nu te intereseaza sa stii ce contine alimentul cumparat? " aceasta fraza este eronata

    0
    0

  • rapsod pe 18 Ian 2010, 15:01
    Lipsa informatiilor complete

    Din pacate nu avem organe care sa ii determine sa scrie absolut tot ce contine fiecare produs aflat in raft.!!!

    0
    0

  • dinella pe 22 Dec 2009, 08:32
    Citesti informatiile nutitionale de pe eticheta

    Din pacate majoritatea etichetelor sunt atat de prost concepute, facute, nu stiu cum sa spun. Scrisul este extrem de mic incat in momentul in care vrei sa citesti ce-i scris pe eticheta iti trebuie pur si simplu o lupa. Personal cred ca este o batjocura la adresa cumparatorului, o lipsa de respect si o treaba facuta ca sa fie. E bine ca cel ce cumpara sa fie informat si sa stie in fond pe ce da banii. Si nu uitati ca avem multi oamni bolnavi, cardiaci, hipertensivi,

    0
    0

  • victo_53 pe 19 Dec 2009, 16:17
    super articol

    FOARTE INTERESANT SI UTIL.MULTUMESC!

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;