Ce să mănânci iarna ca să nu ai imunitatea scăzută? Cele mai bune alimente

Ce sa mananci iarna

Din cauza schimbărilor de temperatură și luminozitate simţi că ai mai puţină energie, eşti mai apatică, răceşti des și ai stări frecvente de somnolenţă. Ce să mănânci iarna ca să nu ai imunitatea scăzută!
Trezirea este mai dificilă, iar puterea de concentrare este foarte scăzută în prima parte a zilei. Îţi sună deja cunoscut, nu-i aşa?

Potrivit specialiştilor, o bună imunitate se dobândește printr-un aport de alimente imunoprotectoare, alături de câteva alte reguli de bază: odihnă corespunzătoare, igienă corectă, lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv), evitarea tratamentelor agresive și repetate cu antibiotice, mișcare cât mai multă în aer liber și evitarea spațiilor închise și a sedentarismului prelungit.


Ce să mănânci iarna ca să nu imunitatea scăzută


Dr. Luminița Florea, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice ne spune care sunt principalele alimente pe care trebuie să le consumăm iarna ca să nu avem probleme cu imunitatea:

  • proteine de bună calitate (carne albă slabă, pește și derivate, ouă, lactate și brânzeturi cu aport mediu de grăsime, boabele de soia, leguminoasele, ciupercile, fructe oleaginoase);
  • alimente cu glucide integrale, nerafinate care dau un aport energetic de durată (pâine integrală sau cu semințe, cereale, mămăligă, paste din făină integrală, orez brun, legume și leguminoase cu amidon, hrișcă, cușcuș, mei, quinoa);
  • grăsimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale (măsline, cânepă, struguri, rapiță, porumb, floarea soarelui etc) și oleaginoase crude (nuci, alune, migdale, caju, fistic);
  • vitamina D are un bine cunoscut rol în combaterea infecțiilor și menținerea unui sistem imunitar sănătos și este prezentă în pește de calitate, ficatul de vită sau gălbenușul de ou.
  • multe fructe și legume cât mai crude, nepregătite termic sau chimic, ca surse de vitamine, minerale și fibre;
  • iaurt şi chefir care aduc probiotice;
  • ceapa şi usturoiul care sunt antibiotice naturale.

“În mod special trebuie acordată atenție lactatelor (iaurtul și chefirul, prin conținutul natural sau îmbogățit în probiotice sau brânza, prin acidul linoleic conjugat), care stimulează consistent răspunsul imunitar. Alte alimente recomandate sunt usturoiul și ceapa, adevărate antibiotice naturale, sau ciupercile, care au capacitatea de a crește producția de anticorpi în organism.
S-a demonstrat că fibrele solubile prezente în citrice, mere, morcovi, fasole verde și ovăz ajută la scăderea inflamației și apărararea organismului împotriva infecțiilor. Să nu uităm și de supa de pui, un aliment minune în tratarea răcelilor și grăbirea vindecării prin aminoacidul cisteină (eliberat odată cu gătirea cărnii de pui/curcan) care acționează ca un adevărat medicament”, recomandă dr. Luminița Florea, medic specialist diabet zaharat, nutriție și boli metabolice.


Alcoolul nu este recomandat când e foarte frig


Ideea că alcoolul te ajută să te încălzeşti este total greşită. “Rețineți și faptul că alcoolul nu ne face bine atunci când stăm în frig! Provoacă dilatarea vaselor de sânge și contribuie la pierderea mai rapidă a căldurii corpului. De aceea riscul degerăturilor este mai mare la consumatorii de alcool”, explică dr. Alina Teodoru, medic de familie în cadrul Centrului Medical Provita.

Dacă trebuie să te expui frigului este bine să porţi îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvată.
De asemenea, trebuie să eviţi zonele cu gheață pentru a preîntâmpina traumatismele de genul entorse, întinderi musculare, luxații sau fracturi.

Alternanța cald/ rece supune inima unui efort mare de adaptare, de aceea hipertensivii, cei cu tulburări circulatorii și cei cu afecțiuni cardiace prezintă în sezonul rece un risc mai mare de a face un infarct de miocard, crize de angină pectorală sau accident vascular cerebral. Astmaticii și cei care suferă de BPOC trebuie să fie şi ei foarte atenţi, deoartece din cauza frigului căile respiratorii se îngustează, astfel frecvența și gravitatea crizelor de astm cresc, iar episoadele de tuse se înmulțesc. Persoanele care suferă de infecţii renale trebuie să nu se expună des frigului, deoarece acestea au tendinţa de a recidiva în special în sezonul rece.

Recomandă acest articol:

Facebook Twitter gplus

Dacă ţi-a plăcut acest articol, te așteptăm și pe pagina noastră de Facebook!

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod
;