Anii câineşti - mit sau realitate?

Teoriile potrivit cărora câinii îmbătrânesc de 7 ori mai rapid decât oamenii sunt greșite, potrivit noilor studii. Descoperă dacă anii câinești sunt un mit sau o realitate și de ce spun specialiștii că toți cățeii sunt, de fapt, la vârsta a doua.
Ideea că fiecare an de viață al unui câine valorează cât 7 ani trăiți de oameni persistă de mult timp, dar experții au contrazis această variantă folosind rezultatele obținute în cadrul celor mai recente studii. Astfel, anii câinești nu mai sunt suspendați între mit și realitate și se poate înțelege în mod clar care este ritmul de îmbătrânire și cum sunt afectați câinii de trecerea timpului.

Cățeii au ajuns deja la vârsta a doua?

Cercetătorii de la Universitatea din California au constatat că toți cățeii ajung la un echivalent al vârstei a doua până în momentul în care trec primii doi ani din viața lor. După acest prag câinii vor îmbătrâni mai lent, efectele negative producându-se într-un ritm mult mai redus față de începutul vieții.
Potrivit experților, în momentul în care împlinesc 3 ani câinii au o vârstă și un grad de îmbătrânire a organismului comparabile cu starea organismului unui adult de 50 de ani.
Pentru a obține aceste rezultate surprinzătoare oamenii de știință au studiat în detaliu cât de rapid îmbătrânesc câinii focalizându-se asupra procesului de metilare a ADN-ului. Studiul a vizat 104 labradori, care aveau între 4 săptămâni și 16 ani. Compoziția și aspectul ADN-ului se modifică odată cu trecerea timpului, procesul de metilare fiind un indicator esențial utilizat pentru a monitoriza evoluția câinilor din punct de vedere biologic.
După ce au comparat rezultatele obținute de fiecare câine și aspectul ADN-ului cercetătorii au confruntat datele pe care le aveau disponibile cu informații despre 320 de persoane, cu vârste cuprinse între 1 și 103 ani. Concluzia a fost că până la vârsta de 2 ani ADN-ul unui labrador ajunge să aibă un aspect similar cu cel al unui adult de vârsta a doua, aproximativ de 40 de ani.
În niciun caz nu este echivalent cu aspectul ADN-ului unui copil de 14 ani, cum sugera formula tradițională care susținea că un an din viața unui câine reprezintă 7 ani din viața unui om.
Cu toate acestea, ritmul procesului de îmbătrânire pentru câini încetinește după pragul de 2 ani, constatându-se că în momentul în care un labrador împlinește 10 ani ADN-ul lui este similar cu al unui adult de 68 de ani. Aceasta este și baza teoriei precedente greșite, care a fost dezvoltată pe ideea că majoritatea câinilor trăiesc până la o vârstă de 10 ani, care echivalează cu organismul unui om de 70 de ani.
„Durata de viață anticipată pentru un labrador transpusă în durata de viață a oamenilor reprezintă 70 de ani, dar conceptul care susținea că trebuie pur și simplu să împărțim totul la 7 este greșit.
Chiar dacă în ansamblu se poate crea această impresie, anii câinești din trecut sunt doar un mit, nu o realitate. Ritmul de îmbătrânire este diferit și primii ani din viața unui câine echivalează cu o vârstă mult mai înaintată decât se credea. Trecerea timpului nu are efecte egale în orice moment din viața unui câine, iar acest lucru trebuie luat în calcul”
, a declarat echipa de cercetători.
În aceste condiții, o aproximare mai exactă a relației dintre anii de viață ai oamenilor și ai câinilor este  de 15-24 de ani pentru primii doi ani de viață, apoi 4 ani pentru fiecare an de viață. „Un câine trece prin perioada copilăriei, pre-adolescenței, adolescenței și prin stadiul de adult tânăr până ajunge la 2 ani. De asemenea, contează și rasa.
Câinii de dimensiuni mai mici vor trăi mai mult datorită unui ritm de îmbătrânire mai lent. Factorii genetici dictează modul în care celulele funcționează și supraviețuiesc, dar mediul și dieta influențează în continuare efectele trecerii timpului asupra câinilor, la fel ca și în cazul oamenilor”
, spune dr. Kathryn McGonigle.