Cum sa "te vinzi" cat mai bine

Cutii mari, mici, cutii albastre, verzi, transparente, de carton, de lemn, de plastic dur, deschise, inchise... Imaginati-vi-le. Pe care ati alege-o?...
Cutii mari, mici, cutii albastre, verzi, transparente, de carton, de lemn, de plastic dur, deschise, inchise... Imaginati-vi-le. Pe care ati alege-o? Fiecare are farmecul dar si neajunsurile ei... Va e greu? Atat de greu ii este si unui recruiter sa aleaga pe cel mai bun. De multe ori, si angajarea cuiva, ca si testarea unui produs nou, ambalat frumos, este o loterie. Interviul structurat nu este intotdeauna cheia... Referintele cu atat mai putin.

Din ce in ce mai des se pune accent pe compatibilitatea candidatului cu organizatia si cultura acesteia. Dar si aici avem de-a face cu un aspect dinamic, respectiv incert.

Exista o serie de aspecte care pot cataliza luarea deciziei in procesul de evaluare, iar acestea sunt, oricat pare de ciudat, la indemana fiecaruia dintre noi. Pentru a va pune in valoare nu trebuie sa inghititi "pastile" oferite peste tot, in piata, brute si inadecvate, ci sa va raspundeti la o serie de intrebari adaptat cazului vostru personal:

1. Cine sunt?

Sinceritatea fata de tine este cheia succesului. Pentru ca sa adaugi valoare unei companii, trebuie sa poti vinde acea valoare, dar mai intai este obligatoriu sa stii ce vinzi.
Trebuie sa ai o imagine de sine clara, limpede, adevarata despre atuurile si neajunsurile tale, pentru ca daca nu cunosti acest lucru, nu te poti pune in valoare, respectiv nu poti lucra asupra aspectelor care te dezavantajeaza. A nu fi strain de tine este ceea ce iti poate conferi increderea necesara pentru a te prezenta in fata unui evaluator care va aprecia mai mult o abordare directa din partea ta decat una ascunsa, retinuta in a oferi informatii.

2. Ce imi doresc?

Aspectele care te motiveaza trebuie clarificate si avute ca linii directoare. Trebuie sa stii unde doresti sa ajungi si prin ce mijloace. Trebuie sa-ti fie foarte clar ce anume cauti la respectiva companie, in respectivul post. Fara aceste clarificari, ai putea sa descoperi peste luni (chiar ani) ca locul tau nu este acolo. Acesta este motivul pentru care sunt incurajate intrebarile punctuale in cadrul interviului de evaluare. Nu uita ca orice interviu de acest gen trebuie sa se constituie intr-un dialog, nu intr-un monolog.

3. Ce vand?

Poti vinde experienta, diplome, prestanta, povesti de success, proiecte realizate conform planului sau target-uri depasite.
Daca esti implicat intr-un process de evaluare, este foarte important sa te raportezi la ceva stabilit la inceputul perioadei pentru care se face evaluarea. in mod normal, vorbim despre un set de obiective stabilite la inceputul fiecarei perioade de evaluare si criteriile de evaluare associate acestora, criterii care trebuie sa fie SMART. Orice negociere salariala se porneste de la ce ai realizat, in anul care a trecut sau in cariera (daca esti la un interviu de angajare). Este singurul reper stabil pe care il poti folosi ca baza de discutie. Foloseste cat mai multe repere masurabile (procente, sume, bugete, numar de angajati, cifre, in general).

4. Cum vand?

Aminteste-ti ca tot ceea ce iti propui sa vinzi poate sa devina un esec daca nu insotesti acest act de vanzare de o atitudine potrivita. Orice evaluator poate comite erori generate de atitudinea ta, mai ales daca aceasta este ostila, pesimista, aroganta, mincinoasa, vicleana sau intoleranta, putin sau deloc deschisa la negocieri. Fii degajat si mai ales autentic. Sinceritatea te poate salva in multe situatii si chiar de la a face greseala de a accepta un angajament intr-o companie care nu-ti va oferi ce cauti sau, de asemenea, greseala de a ramane in cadrul unei companii care nu te apreciaza corect.
Nu uita ca o atitudine autentica, originala poate face diferenta in cazul tau, mai ales ca evaluatorii cauta sa descopere nu numai in ce forma te-ai conformat normelor stabilite, dar si in ce masura poti tu adauga valoare prin modul tau unic de a fi si de a actiona.

5. Cum ma prezint?

"Ambalajul" cutiei conteaza. Poarta un costum bun si o pereche de pantofi potriviti momentului, dar nu merge imbracat ca la nunta sau ca la plaja. O tinuta profesionala e cea care iti ofera prestanta. Sunt evaluatori care neutralizeaza efectul hainelor pe care le porti, dar aceia sunt putini. Poti sa-ti imaginezi cum te raportezi tu la o cutie foarte frumos, elegant ambalata. Primul gand ar fi ca produsul din cutie te-ar costa mult. Ce-i drept, te incanta, dar te mai gandesti daca il cumperi sau nu. Exista angajatori (ca si cumparatori) care sunt incitati de idea de a lua ceva foarte scump, pentru ca, gandesc ei: este imposibil sa nu fie si bun. Unii numesc acest lucru snobism. Exista insa angajatori care spera sa gaseasca un produs mai modest, dar la fel de bun. Acestia sunt optimistii.
Concluzia este ca o aparenta curata, echilibrata si profesionala este ceea ce te va avantaja.

6. Cu cat vand?

Cutia costa. Unele cutii sunt vandute cu un discount semnificativ. Altele sunt oferite spre testare si se asteapta plata mai tarziu. Unii dintre noi isi permit, altii isi asuma o perioada de proba, pe care o considera o investitie in cariera lor. Atunci nu este primordial sa negociezi pachetul salarial. Scopul este sa acumulezi experienta valoroasa pentru drumul tau. Apoi, poti fi in postura sa oferi si sa primesti "cifre" si de asemenea in postura sa discuti de pe pozitie de egalitate cu evaluatorul tau. Ai insa maturitatea sa iei in calcul si faptul ca evaluatorii profesionisti deschid cutia.
 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod