O viata mai linistita cu un singur cuvant: "nu"

Esti pur si simplu ingropata in maldarul de dosare si hartii de pe biroul tau si simti ca nu mai faci fata? Atunci poate ar trebui sa...

Esti pur si simplu ingropata in maldarul de dosare si hartii de pe biroultau si simti ca nu mai faci fata? Atunci poate ar trebui sa petreciputin timp gandindu-te de ce sau cum ai ajuns in aceasta situatie.

Invata sa spui ce vrei. Mai ales la locul de munca. Asa vei sti si candsa spui "nu" si, mai mult, cand sa insisti asupra unei pauze. Mai binespus, vei detine controlul asupra muncii si timpului tau.

Este intr-adevar o arta sa inveti sa ceri, dar si sa oferi in acelasitimp. Asa vei putea sa fii mult mai sincera si concreta atunci candcomunici cu cei din jur, ceea ce inseamna ca nu vei pierde timpul cudiscutii inutile.

Nu stii cum poti ajunge sa te comporti astfel mai ales atunci candvine vorba de locul de munca? Iata cateva trucuri care iti pot readucecontrolul si zambetul pe buze.

Poate ca in copilarie mama sau chiar bunica te-au invatat ca o fetitabine crescuta face ceea ce i se cere si nu comenteaza.

Ba chiar de-alungul copilariei si adolescentei ai fost rasplatita si laudata pentruun asemenea comportament.

Acest comportament este potrivit in copilarie, dar ca adult, poate ducela pierderea increderii in sine, poate face ca altii sa te priveasca ca peun om ce nu ia singur decizii si, in general, aduce stresul in viata ta.

Sunt multe situatiile in care comportamentul pasiv iti poate afectaeficienta la locul de munca:
- Pierzi mult timp pentru ca accepti si proiecte carora stii ca nu lepoti face fata.
- Nu stii cum sa faci ca parerile tale sa fie luate in seama.
- Iti pierzi controlul atat asupra serviciului cat si asupra vietiipersonale.
- Resentimentele te fac sa nu mai gandesti foarte clar asupra munciitale.
- Nu stii sa comunici. De aceea cei din jur rar stiu ce iti doresti.
- Ii iriti pe cei din jur si de multe ori iti vorbesc rastit pentru canu stii sa ceri ce vrei.

Sa stii exact ce iti doresti si mai mult sa stii sa ceri ce ti se cuvinete ajuta sa creezi o ierarhie la serviciu.
Asta inseamna ca iti aperidrepturile, dar le permiti si celorlalti sa faca acelasi lucru. Colegii teinteleg, dar si tu la randul tau ii asculti si ii intelegei. Pentru a cerece ti se cuvine trebuie sa fii: flexibila, corecta, sincera, calma, sagandesti logic si sa permiti ca altii sa-si prezinte punctele de vedere.

Spunand "da" atunci cand de fapt simti ca raspunsul tau trebuie sa fie"nu" nu vei capata altceva decat foarte mult stres. Daca este problemaaltcuiva, nu te mai grabi sa o rezolvi, decat daca te afli intr-una dinzilele foarte lejere ca volum de lucru.

Poate ca nu iti va fi atat de simplu sa rostesti cuvantul "nu", dar existasi metode diplomatice prin care o poti face. Iata si cateva exemple:

- Daca seful tau te roaga sa faci ceva urgent, dar tu ai deja ziuaplina, in loc sa te repezi sa faci tu treaba lui, arata-i intelegere siingrijorare, apoi spune-i ca-ti pare rau, dar ai altceva de facut.

Apoinegociaza. Spune-i cand ai putea sa il ajuti.

- Daca ai un coleg sau o colega care in fiecare dimineata iti "fura" cate20 de minute pentru a se plange in legatura cu comportamentul sefului,in loc sa stai si sa-l asculti de fiecare data, spune-i ca-l intelegidar ca ai treaba de facut si va puteti vedea in week-end la o cafea.

- Daca sunt cateva greseli in paginile pe care tocmai le-ai primit de laseful tau si nu intelegi exact ce ai de facut, in loc sa stai sa corectezisi sa intelegi singura, roaga-ti seful sa iti explice ce ai de facut.

Sa spui ceea ce gandesti si sa ceri ceea ce ti se cuvine nu inseamna safii agresiva. Iti poti spune punctul de vedere intr-un mod foarte degajatsi calm si poti fi de acord cu solutiile propuse de alta persoana dacasunt rentabile. Insa ca sa ajungi aici, trebuie sa exersezi. Sa stii sacomunici inseamna sa schimbi putin sistemul in care te afli daca acestanu corespunde nevoilor tale.

Poti face exercitii pentru a te perfectiona.

Refuza oamenii pe care nu iicunosti asa cum ar fi vanzatoarea din colt sau oamenii din vanzari. Pentruinceput priveste-i in ochi, si apoi spune cu calm "nu, multumesc" cu ovoce convingatoare. Spunand "nu", nu inseamna ca nu esti politicoasa.

Odata ce ai spuus "nu" nu-ti pierde timpul si energia cu mustrari deconstiinta. Nu iti vei pierde nici prietenii, nici respectul celordin jur si nici slujba daca din cand in cand te vei folosi de acestcuvant. Vei arata astfel ca iti cunosti limitele si cei din jur te vorrespecta pentru asta.

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod